Framgång för Norrland – Hållbar omställning för att möta tuffare krav

 

Tidningen "Framgång för Norrland" från Norrlandsfonden har uppmärksammat vårt bageri och vår hållbara omställning i deras senaste nummer. Genom att frysa in våra bakverk möter vi ekonomiska utmaningar samtidigt som vi förbättrar kvaliteten på våra produkter och minskar klimatpåverkan. Här nedan kan ni läsa artikeln i sin helhet och ta del av vår resa mot en mer hållbar framtid.


Reportage: Framgång för Norrland nr 1 2024.

Hållbar omställning för att möta tuffare krav

Marknaden för små och medelstora bagerier i Sverige har blivit tuffare. Ökade råvarupriser och transportkostnader samt minskad försäljning gör att företag som redan lever på små marginaler måste anpassa sig för att överleva. Olofssons Bageri som producerat bröd i mer än 75 år gör därför om affärsmodellen för att börja frysa in bakverken – en ekonomisk lösning som dessutom förbättrar kvalitet och är hållbar.

Olofssons Bageri i Överkalix har bakat bröd sedan 1947 då bröderna Bengt och Gunnar Olofsson förvärvade ett bageri inrymt i en liten, timrad bagarstuga. Sedan 17 år tillbaka driver andra generationens bagare, Bengt-Olof Olofsson, bageriet som idag tillverkar ett 20-tal olika mat- och fikabröd. När allt blir dyrare möter företaget utmaningarna genom att modifiera sin affärsmodell.

– Bageribranschen är i en kris och vi måste anpassa oss till det som händer. I två års tid har våra transportkostnader ökat till nästan det dubbla. Vi har behövt höja priserna men det kompenserar inte fullt ut. När det är tuffa tider är det dessutom tuffast för oss som är små och vi har svårt att konkurrera med de större aktörerna inom branschen. När allt ändras så radikalt måste vi också göra något radikalt för att hänga med i svängarna, menar Bengt-Olof Olofsson.

Olofssons Bageri förbereder för att ställa om verksamheten från produktion mot order till serieproduktion där man fryser in det färdigbakade brödet. Omställningen blir en rejäl effektivitetsvinning som minskar både personal- och transportkostnader.

– Utöver ökad effektivitet blir det dessutom bättre kvalitet på produkten. När man producerar småserier blir det tyvärr alltid sämre kvalitet. Dessutom får vi in brödet snabbare i påsen när vi bara producerar en sort. Det står inte och torkar utan kan åka direkt in i frysen. Kunderna i butik kommer också att märka att brödet är färskare, säger Bengt-Olof Olofsson.

En viktig vinning är också den klimatmässiga. Genom att frysa in brödet minskas svinnet, både på bageriet samt i butik. Att producera större serier av bröd effektiviserar också energiförbrukning, bland annat genom att ugnarna värms upp en gång under en längre stund jämfört med flera kortare stunder. Dessutom blir transporterna mer effektiva när brödet kan lagras i frysar och inte kräver direkt förflyttning till butik.

– I dessa tider är det otroligt viktigt att man bygger sin affärsidé på hållbarhet. Ska vi finnas kvar måste vi vara hållbara. Visst hade vi kunnat hitta sätt att fortsätta ett tag till utan att ställa om men tittar man längre fram måste det till en stor förändring, speciellt när vi ligger i Överkalix. Den här omställningen är en vaccination för oss mot framtida utmaningar och vi kan styra vår verksamhet på ett annat sätt, säger Bengt-Olof Olofsson.

Att Olofssons Bageri ligger i just Överkalix är en viktig del av det anrika bageriets identitet. Brödet bakas med det källvatten som rinner i kranarna och kornmjölet som en del av produkterna innehåller är lokalt producerat. I dagsläget kräver omställningen endast mindre investeringar, bland annat för att utöka pallplatser, vilket Norrlandsfonden är med och finansierar.

– Det var här vi startade för snart 80 år sedan och det är här vi ska fortsätta verka. Därför har Norrlandsfonden en sådan viktig roll i Norrland, vi har samarbetat med dem i många år. De hjälper näringslivet och mindre aktörer att utvecklas, som till exempel med det här projektet, menar Bengt-Olof Olofsson.


Olofssons Bageri är ett familjeföretag med starkt varumärke och lång historik. Genom genuint och lokalproducerat bröd med god smak och naturliga råvaror har man hittat en egen nisch i marknaden. De förändringar som företaget nu genomför i verksamheten skapar goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar affärsmodell med ett konkurrenskraftigt erbjudande över tid. – Erik Nyström, Norrlandsfonden.

 
 
Bengt-Olof Olofsson